דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עתידו של אתר האינטרנט הבית ספרי 

מאת    [ 03/10/2009 ]

מילים במאמר: 629   [ נצפה 2391 פעמים ]

רשת האינטרנט שינתה את פניה בשנים האחרונות. בתחילה היא חדרה לביתינו עם פס רחב וקישרה רבים מאיתנו האחד לשני. התחלנו להתרגל לצרוך מידע ברשת ולבצע רכישות מקוונות.
הרשת סייעה לנו להיות צרכנים חכמים יותר, בררנים יותר, מדוייקים יותר, וקפדנים יותר. התרגלנו לקבל את המידע אותו חיפשנו בצורה קלה, מהכורסה, כשהוא לעוס ומוכן.
אח"כ הגיעה מהפיכת ה- web2.0. למדנו להכיר את המושג החדש באמצעות שיתוף הוידאו, הרשתות החברתיות, הבלוגים ועוד. פתאום, התוכן אינו תוכן מסחרי בלבד. קיבלנו במה חדשה להתבטא ולשתף בה את חיינו עם חברינו ועם כל העולם.

ומה קרה בתחום החינוך וההוראה בזמן הזה? לא הרבה האמת, תודה ששאלתם.
בתי ספר אמנם התחילו להתחבר לרשת האינטרנט בתחילת העשור הנוכחי, עם כניסתו של האינטרנט בפס רחב. אך החיבור לרשת אינו מספיק כשמעבדות המחשב מושתתות על ציוד מיושן ומערכות הפעלה לא יציבות.
וכך קרה, שהסביבות המתוקשבות שנבנו עבור בתי ספר נותרו עד היום ברובן המכריע מערכות מיושנות - שקשה להגדירן כמערכות ללימוד מקוון. יותר נכון יהיה לקרוא להן - עמודי אינטרנט קבועים עם מעט תוכן פדגוגי פאסיבי.

סביבות מתוקשבות אמיתיות יכולות לשנות את הדרך בה ילדינו צורכים חינוך והוראה בשנים החשובות ביותר שלהם.
אתר אינטרנט בית ספרי טוב הוא כזה המהווה one stop shop לתלמידים, להוריהם ולצוות בית הספר. כלים תומכי למידה אינטרנטיים טובים הם כאלה המייצרים תיווך שקוף, זמין ויעיל בין בית הספר ללקוחותיו - התלמידים והוריהם.
אתר האינטרנט העתידי של בית הספר יהיה לא רק זירת מידע פאסיבית הכוללת את דף הקשר ומערכת השעות של התלמיד, אלא כזו המאפשרת לתלמיד להתחבר לאתר לאחר סיום הלימודים בין כותלי בית הספר, ולהמשיך לצרוך את חומר הלימוד ולהשלים את משימותיו באופן שקוף, בזמן שהוא עצמו בבית.
התלמיד יקבל את משימותיו ושיעורי הבית שלו באתר, ישלים אותן ויקבל ציון מהמורה או באופן מיידי ישירות מהמערכת, אם מילא מטלות ממוחשבות מדוייקות (דוגמת שאלון אמריקאי).
הרבה מעבר לכך, חוויית הלימוד כולה משתנה והופכת למהנה יותר: לא רק קריאה בספר או בחוברת הלימוד, אלא גם צפייה במצגות וסרטוני וידאו עדכניים, הקשבה להרצאות קוליות קצרות ומענה לשאלות.
לאורך זמן, הישגי התלמידים ובית הספר כולו יעלו. ומכך כולם מרוויחים, התלמיד, ההורה, המורה בית הספר, הרשות המקומית ובסופו של דבר - כולנו כאזרחי המדינה.
וזה רק בצד הפדגוגי.

בצד החברתי, אתר בית ספרי טוב הוא כזה שיאפשר לכל תלמיד בבית הספר להתבטא בזמן הנוח לו באמצעות בלוג אישי ו/או בפורום, לשתף בו את חוויותיו עם חבריו לספסל הלימודים, ולהתגבש עם יתר ילדי כיתתו. נכון, יהיו גם המקטרגים שיגידו שסביבה כזו תהפוך את ילדינו למנוכרים ותמנע מהם יכולות תקשורת בין אישיות שאינן מתווכות. האמנם? וכיצד מתבטאים היום הילדים הביישנים, המופנמים יותר, אלה שממילא מתקשים לבטא עצמם ולחשוף את רגשותיהם וחוויותיהם?
אין ספק שסביבה נייטרלית כזו יכולה לסייע לילדים אלה בצורה ניכרת.

עדיין לא הזכרנו את המושג השחוק: "מעמד המורה".
ההורים של היום אינם ההורים של פעם. הורינו הפקידו את ילדיהם בבית הספר וסמכו על המורים ומילתם בעיניים עצומות. ההורים של היום מעורבים יותר, רוצים לדעת יותר ומתערבים עד כדי הגזמה ממשית בסמכות המורה ובית הספר. כולנו עדים לסיפורים על הורים הצועקים על מורים או על ועדי הורים המנסים לשנות סדרי עולם בבית הספר.
כלים תומכי למידה טובים הם כאלה ההופכים את בית הספר לשקוף עבור ההורים כך שההורה יודע בכל זמן נתון מה לומד ילדו, מה היו שיעורי הבית שלו, מה התוכנית השבועית ומתי מתקיימים סיורים לימודיים בחוץ. אך הרבה מעבר לכך, כלים תומכי למידה טובים הם כאלה המשקפים את מצבו החינוכי, החברתי והרגשי של התלמיד בכל עת. ההורה יכול לצפות בתיק הלימודים של ילדו, לראות את המטלות אותן הגיש ואת הביקורת עליהן, לצפות בתמונות ובוידאו של ילדו מהטקס האחרון, לקרוא ולחוש כיצד מרגיש בנו וכיצד הוא מסקר את חוויותיו ואת עולמו מנקודת ראותו שלו.
אתר אינטרנט המאפשר להורה לתקשר עם המורה שלו בצורה יעילה ונוחה, יחזיר למורה את כבודו וסמכותו. כלים תומכי למידה טובים ישקמו את מעמד המורה ויאפשרו לו לבצע תפקידו ללא הפרעות.

עתיד זה אינו רחוק ומתגשם בהדרגה.
בידינו היכולת להביא לכך שעתיד זה יתגשם במהרה.
אבי בן-אברהם הוא המייסד, הבעלים והמנכ"ל של חברת אנריץ' בע"מ העוסקת בפיתוח, שיווק והטמעה של כלים תומכי למידה לבתי ספר ולגופי הדרכה.
http://shenkar.holon.k12.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב